انسان در گستره منازل آخرت 12
انسان در گستره منازل آخرت 11
انسان در گستره منازل آخرت10
انسان در گستره منازل آخرت 9
انسان در گستره منازل اخرت 8
انسان در گستره منازل آخرت 7
انسان در گستره منازل آخرت 6
انسان در گستره منازل آخرت 5
انسان در گستره منازل آخرت 4
انسان در گستره منازل آخرت 3
انسان در گستره منازل آخرت 2
انسان در گستره منازل اخرت 1
کارگاه توحیدی نسیم حیات 10
|
معنای واژه ها؛
نظم: یعنی اینکه اجزاء و مراتب یک چیزی مرتب باشند. و نظام با اضافه شدن الف دلالت بر استمرار نظم می کند. یعنی قوانین و مقررات ثابتی وجود دارد که معمولا تغییر هم نمیکند. مثل نظام آموزش و پرورش.
خلق: بمعنای ایجاد یک چیزی است با ساختار ویژه.
ترجمه فقره دوم: میفرماید که نظام توحید الله! یعنی استمرار نظم و اختلال پیدا نکردن در مقام توحید پروردگار متعال: با نفی صفات از او پیدا می شود. زیرا عقول شهادت میدهند که هر صفت و موصوفی قهرا مخلوق است و هر موصوفی خود گواهی میدهد بالطبع که: برای او خالقی ست و آن خالق هم نمی شود صفت یا موصوف باشد.
کارگاه توحیدی نسیم حیات 9
توحید و آثار آن
در ادامه بحث منزه بودن حق تعالی از خصوصیات و اوصاف ماده عرض شد که اگر به رابطه بدن با نفسمان توجه کنیم می بینیم که بدن با نفس به هم ضمیمه و ملحق نشدند و نچسبیده اند به هم، با اینکه بدن خودش از مراتب نازله نفس است، اما اینها ارتباطشان ارتباط دو چیز الحاق شده به هم نیست. در واقع معیت اینها حالت الصاق و کنار هم قرارگرفتن نیست. نفس با بدن رابطه مکانی ندارد یعنی نمی توانیم برایشان جهت پیدا بکنیم و بگوییم که اینها کجای همدیگر هستند، پس جهت بردار نیست. این ادراک و شهود از خودمان به ما کمک می کند که رابطه حق با عالم را بهتر درک بکنیم که عالم هستی و حق تعالی رابطه الحاق ندارند. خداوند توی عالم نیست، عالم هم توی خدا نیست کما اینکه د رمورد نفس و بدن هم همینطور است. جهت ها مربوط به موجودات مکان مند است و حق تعالی فوق همه جهات است. تعلیری که خیلی زیبا در قرآن آمده: رب المشارق و المغارب است، رب هم آمده یعنی او، مالک و مدبر همه جهات است. زمان مکان مخلوق و جلوه های حق تعالی هستند، فأینما تولوا فثمّ وجه الله.
کارگاه توحیدی نسیم حیات 8
محدودیت مظاهر
اشتباه مخصوص مظاهر است .
خدا همه جا ، همه کس
کارگاه توحیدی نسیم حیات 7
تفکر و تعقل
استغفار
صدقه و تزکیه
طهارت
کاردرونی مهم است .
جلسه 6
و عرض شد که خداوند تبارک و تعالی محیط بر کل شئ است. إن شاءالله خواهیم گفت که ما اصلاً اشیاء متصل یک تکه نداریم، آنچه در عالم است اجزائی است که در کنار همدیگر قرار میگیرند. یک زمانی گمان میکردند که ما ی جسمهایی داریم، در فلسفه هم آمده، أجزاء ذی مغناطیسی، در معرفت نفس هم توضیح داده ایم که اجزء «سُلبِ لایتجزّا» که از همدیگر اصلاً جدا نمی شوند، میگفتند اشیاء از اجزائی تشکیل شده که دیگر از آنها ریزتر امکان ندارد، آنها کنار هم میچسبند و اشیاء را تشکیل میدهند، بعدها دیدند مه نه، خودِ مولکول چند هزار اتم دارد در خودش، بعد دیدند اتم هم قابل تجزیه است؛ الکترون، نوترون، پروتون. و حالا که آنها را هم دارند تجزیه میکنند. بنابراین هرچه این تجزیه را جلو ببریم که یکی از عجائب و غرائب خلقت همین است که این تجزیه تا کجا صورت میگیرد؟
جلسه پنجم
تفاوت حضور و ظهور
خدا تصمیم می گیرد
تسبیح موجودات
جلسه پنجم
در ادامه بحث و رابطه حق تعالی با عالم،گفته شد که ما یک هستی بی نهایت داریم که یگانه هست. و چون بی نهایت و نامحدود است، جائی برای وجود دیگری نگذاشته . در عالمِ وجود هرچه هست، یک وجود احدیِ واحد است که سایر موجودات وجودی در مقابلِ وجود او نیستند بلکه مظاهر و تجلیات همان موجود أحدیِ واحد هستند.
در اینجا مهم ترین سؤالاتی که پیش میآید: 1) رابطه حق تعالی هست با ما و سایر موجودات که اگر فقط یک وجودِ أحدیِ بی نهایت است، این وجود اگر احد است، ترکیب در آن نمی تواند راه داشته باشد، أجزاء نمی تواند داشته باشد چون در غیر این صورت نمی تواند مجرّد باشد و به اجزاء خودش وابسته است. پس مخلوقات چی هستند؟
سؤال مهم اوّل؛ چون ما در مخلوقات یک عالم بسیار باعظمت به نام عالم ماده میبینیم که از بی نهایت أجزاء و موجودات مستقل از همدیگر تشکیل شده. اینها آیا غیر از آن وجودِ أحدی هستند که ترکیب دَرش راه ندارد و مجرد و حتی فوق تجرّد است؟ اگر غیر از آن باشد که بی نهایت بودن او، پذیرای غیر نیست.
«جلسۀ چهارم»
جلسه سوم
جلسه دوم
جلسه یکم
اسلام ، دین گفتگو
عمر و جوانی
علم و جهل به آخرت
خوشبختي چيست؟
شناخت احکام عامل آرامش
عقلانیت و تبعیت
عزت مومن در پیروی از احکام الهی
اصول حرکت به سوی عالم برزخ
وسواس
زمانی که شیطان نمی تواند فرد را به گناه وادار کرده و او را مرتکب فعل حرام گرداند، از طریق جابه جا کردن حدود و اندازه ها در مقدّسات وارد شده و آرام آرام به انسان می آموزد که حدود الهی مقدّس نبوده و او را با اندازه ها و حدود خود به کارهای خوب و مقدس دعوت می نماید. بعد از مدّتی میبینیم که فرد مومن و بانشاط دیروز به انسان ظاهراً مومن، اما منحرف و پژمرده امروز تبدیل شده است.
بیماری وسواس یک بیماری بسیار خطرناک بوده و ناشی از عدم رعایت ریاضیات و اندازه های خداوند، و رعایت حدود شیطان است. وسواس در اثر بی عقلی، انحراف عقیدتی و اخلاقی و برخورد ناصحیح در برابر اینگونه حملات ایجاد میشود. باید یادآوری کنیم که شخص وسواس از آنجا که به ریاضیات شیطان عادت کرده است، معمولا پندپذیر نیز نخواهد بود.
از طرفی تغییر در اندازه ها و حدود الهی، مکتب های مختلفی را پدید آورده که پیروی از آنها، انسان را به سرعت به آغوش جهنم می رساند، چرا که ساختارها و حدود رعایت شده کاملاً شیطانی بوده اند. مکاتبی با عناوین عرفانهای هندی، عرفانهای سرخپوستی و ... از این دسته مکاتبند.
وسوسه
جاهليّت مدرن و پوستين وارونة اسلام

از قول پيامبر اكرم(ص) روايت شده است كه فرمودند: «من بين دو جاهليّت كه دومين آن مخرّبتر از اوّلي است، برانگيخته شدم.» جاهليّت اوّلي، در ازدحام تعصّب قبيلهاي و حزبي، زنده به گور كردن دختران، تبرّج و خودآرايي، قمار و غنا و بتپرستي مزمن، جز با بعثت پيامبر آخرالزّمان(ص)، نزول وحي و تحمّل رنج و سختي رسول آخرين برطرف نشد تا .....
تا آنجا كه از اعراب باديهنشين .كه به قول اميرمؤمنان(ع): «مردم در حيرت و گمراهي سرگردان بودند و در فتنه و جهل و فساد غوطهور، هوا و هوسهاي سركش، آنها را از جادة حق دور ساخته بود، جهل و ناداني آنها را سبكمغز بار آورده و در كارهاي خود مضطرب و حيران ساخته و به آن مبتلا گشته بودند.»
دست نیاز بر آستان بینیاز
وظايف ما نسبت به صاحبان ولايت به طور عام و صاحب ولايت در روزگار ما به طور خاص، چيست؟
آيا ما وظيفهاي در قبال آن وجود مبارك نداريم؟
يا اگر چنين وظيفهاي بر عهدة ماست، آن وظيفه چيست؟
در اينجا با ذكر اين نكته كه شيعيان بيش از هشتاد وظيفة خاص نسبت به آن وجود مبارك دارند، تنها به دو وظيفة مهم اشاره ميكنيم ....
دشمنان امام زمان(عج) در دو حوزه ديني و غير ديني

مهدویت: دشمنان اسلام و مذهب شيعه و امام زمان (عج) در عصر كنوني را در دو حوزه ديني و غير ديني مي توان شناسائي كرد.
خبرگزاری شبستان: مهدويت در اصطلاح به سري مباحثي گفته مي شود كه پيرامون احوال حضرت مهدي(عج)، شامل تولد، غيبت و ظهور، حكومت، اتفاقات و وقايع مصادف يا بعد از آنها است و با نگاهي كلي تر و برون ديني شامل نگاه منجي گرايه و آخرالزماني بشري به مقطع پايان تاريخ مي باشد كه اعم از نگاه اسلامي به آخرالزمان يا نگاه اديان و مكاتب ديگر به آن و اتفاقات اين دوران است.
ماجرای شیعه شدن دانشمند هستهای کانادا
به گزارش مركز خبر حوزه آنچه در پی میآید، ماجرای شیعه شدن یکی از دانشمندان معروف هستهای کانادا است که این خطیب مشهور آن رادرجمع طلاب و فضلای فیضیه و دارالشفاء بیان کرد، اما بنا به دلایل امنیتی از ذکر نام دانشمند کانادایی خودداری نمود...
موعود گرايي» و «انتظار»از نگاه صحيفه سجاديه
![]() كتاب ارزشمند صحيفه سجاديه، مجموعهاي از ادعيه و نجواهاي امام چهارم شيعيان، حضرت علي بن الحسين (ع) را شامل ميشود. يكي از نكات جالبي كه در اين كتاب ارزشمند وجود دارد، ادعيهاي است كه در مورد مقوله انتظار و منجي مطرح شده است. |

كتاب ارزشمند صحيفه سجاديه، مجموعهاي از ادعيه و نجواهاي امام چهارم شيعيان، حضرت علي بن الحسين (ع) را شامل ميشود.
اين كتاب به «انجيل اهل بيت» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» معروف است و آيتالله مرعشي نجفي آن را دومين كتاب بزرگ شيعيان ميداند. صحيفه سجاديه در قالب دعا و نيايش، مفاهيم عميقي و حقايق بسياري از علوم و معارف اسلامي و عرفاني، قوانين و حدود شرعي و حتي مسايل سياسي، اجتماعي، تربيتي و اخلاقي را در خود جاي داده است.
يكي از نكات جالبي كه در اين كتاب ارزشمند وجود دارد، ادعيهاي است كه در مورد مقوله انتظار و منجي مطرح شده است.
قطعات ۶۰، ۶۱، ۶۲ و ۶۳ از دعاي چهلوهفتم صحيفه و همچنين، قطعه يازدهم از دعاي چهلوهشتم صحيفه سجاديه، ارتباط مستقيمي با امام زمان (عج) و انتظار فرج آن حضرت دارد، كه در متن آن (ترجمه علي شيرواني) در پي ميآيد
اعمال شب و روز عرفه
1- دعایی که با با این عبارت آغاز میشود، خوانده شود اَللّهُمَّ یا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوى وَ عالِمَ كُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى كُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً كه روایت شده هر كس آن را در شب عرفه یا در شبهاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد.
2- [به نقل كفعمى ] تسبیحات عشر را كه در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود .
3- دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را كه در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.
4- زیارت امام حسین علیه السلام .
مشهورترین القاب امام دهم، «نقى» و «هادى» است، و به آن حضرت «ابوالحسن الثالث» نیز مىگویند (3).
امام هادى - علیه السلام - در سال 220 هجرى پس از شهادت پدر گرامیش برمسند امامت نشست و در این هنگام هشت ساله بود. مدت امامت آن بزرگوار 33 سال و عمر شریفش 41 سال و چند ماه بود و در سال 254 در شهر سامرّأ به شهادت رسید.
مقام محمود
مقام محمود بالاترين مقام انساني، سنخيت با معصومين «علیهالسلام» و در نهايت رسيدن به شفاعت ايشان است. رسيدن به اين مقام، به ميزان تقرب و همراهی انسان با معصوم «علیهالسلام»، در حركت از متن دنيا به سوی ابديت بستگي دارد. عبارت «ان يجعلني معكم في الدنيا و الاخره» در زیارت عاشورا، خواسته یک انسان واقعی است که در طلب رسیدن به چنین مقامی میباشد. بنابراين همه ما موظفیم، نوع برنامهريزيها و روش زندگي مان را در جهت هماهنگ شدن با معصوم، بخصوص امام زمانمان تنظیم کنیم. زيرا بدون برقراری چنین رابطه نزدیکی با امام معصوم زمان خود و كسب رضايت ايشان، مورد شفاعت كسي قرار نميگيريم. اوج لذت اين شفاعت هنگامی است که در دنیا همنشینشان میشویم و با تشبه به آنها عاشقانه در آغوششان پناه میگیریم.